mina dagar i stall-lisa!

hej bloggen, jag vet att jag inte har uppdaterat så bra dom senaste dagarna.
nu ska jag berätta om dagarna i stallet!

onsdag: vaknade klockan halv 7, gick upp, dukade frukost satte på mig mina ridkläder och sminkade mig lite snabbt.
mamma, clara, jag & edvin åkte vid 8 ungefär, först släppte vi av edvin på fritids och sedan släppte mamma av mig & clara i stallet, jättemysigt stall måste jag erkänna! när vi kom dit träffade vi malin (lika gammal som clara) & hanna (lika gammal som mig, går på den skolan jag ska börja på, sjukt gullig tjej), riktigt goa tjejer.
så hjälpte vi dom att släppa ut hästarna i hagarna, sen så kom lisa och skrev upp ett shema för privatlektionerna, malin red först och så red jag efter henne.
iallafall så fick inte stanley vara ute länge för sen var jag tvungen att ta in honom och göra iordning honom, iallfall blev jag kär i hans träns, fyfasen vad fint det var asså! och så fortsatte jag göra iordning honom, en liten tjej, alma hette hon, som skulle vara skötare på honom hjälpte mig (tro inte att jag är dålig, jag känner ju faktist inte hästen). han blev jättesöt!
sedan stack jag och fixade iordning mig själv och hoppade upp, hanna följde med mig ett varv på galopp banan för att varma upp honom, sedan red jag upp till paddocken där lisa hade lektion för malin, men jag fick gå in ändå. så jag skrittade honom lite till.
sedan på lektionen fick jag träna på att få honom mjuk i munnen och lära känna honom bara, jag skit bra. han lägger all sin vikt på sitt huvud så att han ska slippa bära sig själv! både jag & stanley blev sjukt svettiga av lektionen, sen skrittade jag av honom på galopp banan & på väg ner mötte jag 2 barn och dom gick liksom förbi men sen så kastade dom en sten eller nånting så stanley blev sketa rädd haha, jag satt typ på halsen på honom, men jag höll mig kvar! sen så var jag tvungen att ta av sadeln snabbt för att hanna skulle ha den (stanley och daisy delar dressyr sadel), det var typ det ända jag gjorde denna dagen.

torsdag: vaknade halv 7 denna dagen också, gick upp, ut med hundarna på en kiss & bajs runda, riktigt skönt väder!
kom in igen, åt en tjock frukost och satte sedan på mig kläderna och sminka mig lite.
idag så åkte vi lite senare till kungsbacka, vid kvart över 8! så mamma släppte av mig & clara först och så hjälpte vi till att ta ut hästarna, sen så skrev lisa upp ett schema över vårat ridpass, jag var först.
så då tog jag in stanley och alma hjälpte mig göra iordning honom, så hoppade jag upp och skrittade ett varv på galoppbanan.
sedan stack jag upp till paddocken, vi skulle träna sits! så lisa satte stanley på langeringslina så skulle jag rida lätt först utan händer, sedan tog lisa upp mina stigläder så fick jag trava och sitta ner utan händer också, sedan fick jag galoppera med världens skönste galopp! herregud vad skön den var!
sen så tog jag ett varv på galoppbanan, sen gick jag ner till stallet och gav hanna sadeln.
efter att jag svampat av svetten och borstat stanley släppte jag ut honom i hagen och gick upp till paddocken och kollade när clara red på göte.
sen så kom alma och skulle rida stanley så kollade jag på hennes träning, lisa sa att jag kunde rida honom igen efter henne.
så när alma ridit klart följde jag henne ner, sen gick jag och clara och åt så att stanley kunde gå ut i hagen sålänge. när vi hade ätit hämtade jag stanley i hagen och borstade av honom snabbt och red sedan direkt upp till paddocken, red bara lugnt eftersom att stanley redan hade gått 2 lektioner, övade på att böja honom och öka och sakta galoppen, fast hafflingen brukar inte kunna galoppera jättesnabbt, men det gick väll någorlunda!

jag skulle vilja ha hjälp med en liten sak.. jag ska till stallet nästa helg igen och jag har ingen aning om vad jag ska jobba på! ge mig väldigt gärna förslag!


denna sötnosen red jag i helgen, hjälp oss, vad ska vi öva på? gärna en bra övning där man lär känna varandra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0